toggle menu Ledo
Hrvatski
Toggle search

Savjeti za prehranu školaraca 2

Savjeti za prehranu školaraca 2

Savjeti za prehranu školaraca 2

Statistike upozoravaju na veliku porast dječje pretilosti u cijelom svijetu. Dok je s jedne strane učestalost dječje pretilosti u porastu, s druge strane djeca ne jedu dovoljno povrća.

Povrćem protiv pretilosti

Poznato je da konzumiranjem povrća smanjujemo ukupni unos kalorija pa se javlja potreba za razvijanjem strategija koje bi pomogle u postizanju veće konzumacije povrća kod djece.

Jedan od načina je i modifikacija standardnih recepata dodavanjem pirea od povrća primjerice od rajčice, cvjetače, brokule i tikvica. Istraživanje objavljeno 2011. godine u časopisu The American Journal of Clinical Nutrition u kojem je sudjelovalo 39 ero djece otkrilo je kako se konzumacijom takvih jela smanjuje unos kalorija za 15 do 25 %, a povećava ukupni unos povrća.

U odnosu na standardne prehrambene proizvode, konzumacijom ovakvih obogaćenih jela kod djece se udvostručio unos povrća za 11 %. Djeci je okus takve hrane bio jednako ugodan kao i kad su jeli standardnu verziju istoimenog jela.

Žuto i zeleno povrće za bolju probavu i jače kosti

Voće i povrće obiluje prehrambenim vlaknima koja pospješuju funkciju gastrointestinalnog sustava i pridonose redovitoj defekaciji. Naime, kod djece je konstipacija čest problem koji može postati vrlo ozbiljan, a najčešći razlog je nedostatak vlakana u prehrani. Osim voća i povrća, obilje prehrambenih vlakana sadrže i žitarice poput heljde, ječma, zobi i prosa.

Također, voće i povrće je izvor mnogih vitamina i minerala čije je značenje u zdravlju, rastu i razvoju golemo. Istraživanje objavljeno 2010. godine u časopisu American Journal of Clinical Nutrition zabilježilo jeda djeca koja jedu povrće intenzivno zelene i žute boje, uz ograničeni unos pržene hrane, postižu zdraviji prirast masnog tkiva i koštane mase u ranoj dobi, za razliku od djece koja imaju drugačije prehrambene navike.

Smatra se da je učinak zelenog i žutog povrća na povećanje prirasta koštane mase povezan s visokim sadržajem alkalizirajućih minerala, kao što je npr. kalij.

Najnovije spoznaje

U borbi protiv pretilosti, poremećaja u prehrani i neadekvatne nutricije djece važan čimbenik su obiteljski obroci.

Analiza 17 studija objavljena 2011. godine u časopisu Pediatrics o prehrambenim navikama više od 182 tisuće djece i adolescenata pokazala je kako djeca koja jedu barem 5 zajedničkih obroka tjedno sa svojim obiteljima imaju 35 % manji rizik da razviju neki poremećaj u hranjenju od svojih vršnjaka koji takve obroke nemaju. Zajednički obroci osim što zbližavaju djecu i roditelje, kod djece utječu na usvajanje zdravih prehrambenih navika i smanjuju rizik od pretilosti.

Literatura:

  • Rampersaud GC, Pereira MA, Girard BL, Adams J, Metzl JD. Breakfast habits, nutritional status, body weight, and academic performance in children and adolescents. J Am Diet Assoc. 2005;105(5):743-60.
  • Blatt AD, Roe LS, Rolls BJ. Hidden vegetables: an effective strategy to reduce energy intake and increase vegetable intake in adults. Am J Clin Nutr. 2011 ;93(4):756-63.·     
  • Wosje KS et al. Dietary patterns associated with fat and bone mass in young children. Am J Clin Nutr. 2010;92(2):294-303.
  • Hammons AJ, Fiese BH. Is frequency of shared family meals related to the nutritional health of children and adolescents? Pediatrics. 2011;127(6):e1565-74.
Ledo.hr