toggle menu Ledo
Hrvatski
Toggle search

Zdravije alternative blagdanskim jelima

Zdravije alternative blagdanskim jelima

Zdravije alternative blagdanskim jelima

Bliže nam se dani blagdana, a s njima i okupljanje cijele obitelji uz bogatu trpezu. Božićna purica, bakalar, novogodišnji odojak i francuska salata, tradicionalna sarma i neizostavni kolači od davnina igraju središnju ulogu u obilježavanju božićnih i novogodišnjih blagdana.

Gurmanskim užitcima koji prate blagdane teško je odoljeti, pa se nerijetko tanjur puni i više puta, pretjeruje se i u jelu i u piću, a o posljedicama za organizam razmišlja se tek kada se počinju skidati kuglice sa bora i kada od tromosti, težine i probavnih smetnji osjetimo da smo ipak pretjerali u blagovanju. Želite li ove godine izbjeći posljedice neumjerenosti dovoljno je unijeti nekolicinu preinaka u tradicionalna jela i time preurediti blagdanski jelovnik da dobije zdraviji štih.

Uživajte u bakalaru

Glavna je badnja delicija bakalar pripremljen na mnoštvo načina, ali ipak nekako najomiljeniji je pripremljen s krumpirom.

Bakalar je (kao i u ostalom i druga riba koja krasi badnji stol, poput slatkovodne ribe u sjevernim krajevima) odličan niskokalorični izvor punovrijednih proteina što znači da osigurava sve esencijalne aminokiseline nužne za pravilno funkcioniranje organizma. Osim toga, bakalar je riba hladnih voda, pa poput lososa, obiluje esencijalnim omega-3 masnim kiselinama.
Da bi se osigurala blagotvorna svojstva koje bakalar može pružiti nije svejedno kako je on pripremljen.

Prednost ima kuhani i pečeni bakalar, a onaj prženi je poželjno izbjegavati zbog slobodnih radikala koji nastaju takvim načinom pripreme. Poznato je da je povećana količina slobodnih radikala zajednička karakteristika mnogih degenerativnih bolesti današnjice.
Ukoliko niste ljubitelj bakalara zbog intenzivnog okusa, zamijeniti ga možete nekom drugom ribom, npr. oslićem čije je bijelo meso izrazito ukusno i lagano pa ga vole i najmlađi.

OVDJE pogledajte sve recepte s bakalarom


Budući da je bakalar, a i druga riba, među najvrednijim namirnicama koja se u našim krajevima može naći na blagdanskom stolu nije loša ideja „produžiti" tu blagotvornost i na sam Božić za doručak umjesto kaloričnih narezaka bogatih masnoćama servirati riblju paštetu. Nju vrlo jednostavno možete pripremiti tako da skuhano i očišćeno meso ribe usitnite, dodate mu malo jogurta i češnjaka te dobro promiješajte. Riblju paštetu servirajte uz integralne krekere ili dvopek.

Uz puricu servirajte povrće

Neizostavni blagdanski objed je i popularna purica s mlincima. Meso puretine je odličan izvor visokovrijednih proteina, a u usporedbi s crvenim mesom ima relativno skroman sadržaj zasićenih masti koje nepovoljno djeluju na zdravlje srca i krvnih žila.

Puretina, sama po sebi, ne obiluje kalorijama, no njenu će kalorijsku vrijednost povećati razni umaci, nadjevi kojima se ona nerijetko puni ili pak prilozi. Tako npr. omiljeni mlinci, „okupani" u masnoći u kojoj se purica pekla čine ukupni zbroj unesenih kalorija i masti znatno većim, pridonoseći kumuliranju masnog tkiva.

Stoga ove godine budite mudri i umjesto mlinaca uz puricu servirajte povrće. Brokula, cvjetača, mahune ili prokulice pripremljeni na pari ili na lešo, upotpunit će obrok bez suvišnih kalorija. Želite li pripremiti nešto posebno pokušajte umjesto zapečenog graha uz puricu servirati zapečeni bob s povrćem.

Recept: Zapečeni bob s povrćem

Sastojci

  • Ledo bob, 450 g
  • Ledo grašak –mrkva, 450 g
  • 2 žlice maslinovog ulja
  • Luk, ½ glavice
  • Krumpir, 200 g, narezan na kockice
  • Pasirana rajčica, 1 šalica
  • Ljuta papričica, sitno nasjeckana
  • Sol, crvena paprika po želji

Priprema

  1. Bob kuhajte oko 5 minuta, ocijedite ga i kada se malo ohladi uklonite njegovu opnu.
  2. U međuvremenu na ulju propirjajte luk dok ne omekša, dodajte mu krumpir, mrkvu i grašak, podlijte s malo vode i ostavite da se krčka 10-15 minuta.
  3. Povrću dodajte začine i ljutu papričicu te nastavite pirjati još 5 do 10 minuta. Zatim dodajte bob i pasiranu rajčicu.
  4. Sve zajedno premjestite u vatrostalnu posudu i pecite u pećnici 20 minuta na 200°C.

Light verzija sarme

Sarma se u blagdansko doba često može naći na blagdanskom stolu Hrvata, no želite li „uštedjeti" na kalorijama umjesto mesa, omotajte sojine ljuspice ili dimljeni seitan kupusom. Ukoliko vam je takva sarma suviše „alternativna" načinite je od mljevenog purećeg mesa ili pak fileta ribe.

Za pripremu sarme od ribe jednostavno par minuta kuhajte primjerice filete skuše ili oslića. Zatim uklonite eventualne kosti i „grubo" usitnite ribu. U međuvremenu na ulju propirjajte sitni nasjeckani luk dok ne omekša te dodajte rižu (oko 2 šalice riže na pola kg ribe), naribanu mrkvu i ribu.

Pustite da se „krčka" nekoliko minuta, začinite po želji i dobro promiješajte. Dobivenu smjesu rasporedite po listovima kupusa i zavijte ih u sarme. Sarme zatim posložite u posudu, prelijte zaprškom od ulja, brašna i crvene paprike te vodom u kojoj se kuhala riba. Ukoliko je potrebno dodajte još vode i kuhajte na laganoj vatri oko 3h. Pire krumpir koji servirate uz sarmu možete pak učiniti „laganijim" na način da dio krumpira zamijenite kuhanom cvjetačom.

OVDJE pogledajte sve riblje recepte

Trikovi za zdravije kolače

Božićni kolači tradicionalno obiluju šećerom, no zašto ne biste ove godine pokušali smanjiti količinu šećera koju inače stavljate u kolače?

Potencijalni nedostatak slatkoće može se uspješno maskirati nekim od ukusnih začina za kolače kao što su vanilija, muškatni oraščić ili cimet. Kao mudra alternativa šećeru mogu poslužiti i prirodna sladila poput meda, agavinog sirupa ili neki od sladova od žitarica. Med je izvrsna alternativa šećeru jer za istu količinu šećera je potrebno upola manje meda zbog toga što obiluje slatkom fruktozom.

Još jedan trik za smanjenje kalorijske vrijednosti kolaču je priprema voćnih kolača. Smanjite upotrebu čokolade i zamijenite je bobičastim voćem čija prirodna kiselost odlično pristaje uz slastice. Bobičasto voće uvrstite u recept za muffine ili biskvitne kolače. I savijače s voćnim punjenjem su odlična alternativa kremastim kolačima i tortama. Dodatni trik za smanjenje masnoća u kolačima je tako da polovinu propisane količine zamijenite pireom od jabuke, banane, šljiva ili pak bundeve.

Ledo.hr