toggle menu Ledo
Hrvatski
Toggle search

Istraživanje i razvoj – Ledo: Marketinški razvoj ili razvojni marketing

Istraživanje i razvoj – Ledo: Marketinški razvoj ili razvojni marketing

Istraživanje i razvoj – Ledo: Marketinški razvoj ili razvojni marketing

Sektor Marketinga i Razvoja u Ledu čini jedinstvenu i integriranu cjelinu. Upravo to omogućava jaču sinergijsku povezanost svih funkcija jer se istraživanje i razvoj shvaća kao konstantni razvojni proces u kojem sudjeluju svi zaposlenici ovog sektora.

Ledo d.d. za proizvodnju i promet sladoleda i smrznute hrane danas predstavlja najvećeg domaćeg proizvođača i distributera sladoleda i smrznute hrane. Širok asortiman Ledovih proizvoda – sladoled, smrznuto voće i povrće, smrznuta riba, tijesta, gotova jela i meso – nalaze se u gotovo svakoj prodavaonici. To je Ledo danas.

No, kako je sve počelo. Davne 1958. godine započinje proizvodnja prvih sladoleda na štapiću – popularne “Snjeguljice, a 1963. je lansiran prvi sladoled u čašici. Nova tvornica pod imenom Ledo puštena je u pogon 25. rujna 1965. godine, a dan njezinog otvaranja se još uvijek slavi kao “Dan Leda”.

Dvije godine kasnije Ledo počinje opskrbljivati tržište povrćem i voćem, morskom ribom i mesom za roštilj te lansira prvi sladoled u kornetu.

Tvrtka 1972. počinje proizvoditi smrznuto tijesto, a 1983. godinu obilježava puštanje u rad nove, veće i tehnološki suvremenije tvornice. Nakon osamostaljenja Hrvatske, Ledo 1992. postaje dioničko društvo i djeluje pod nazivom Ledo d.d., a 1994. Agrokor postaje većinski dioničar tvrtke.

Godina 1995. obilježena je lansiranjem prvog KING sladoleda – KING mliječni, a godinu dana kasnije predstavljen je i sladoled Macho.

Od ostalih značajnijih inovacija izdvaja se lansiranje obiteljskog brenda sladoleda Twice 2002. godine, zatim sladoleda Quattro 2006. godine, novog brenda kornet Maximo godinu nakon toga, dok je 2011. predstavljen superpremium sladoled “G selection” okusa vanilije i čokolade, a 2013. brend Ledonardo koji tradicionalno biraju sami potrošači.

Širenje poslovanja je teklo kontinuirano pa je tako Ledo 1997. otvorio svoje podružnice u Sarajevu i Ljubljani da bi potom 2000. godine osnovao Ledo Čitluk d.o.o. Akvizicija Daruvarske tvornice za preradu i promet ribe Irida d.o.o. provedena je 2002., a dvije godine kasnije Ledo je kupio mađarsku tvornicu sladoleda Baldauf Kift koja danas posluje pod nazivom Ledo kft.

Osim u Hrvatskoj, Ledo posluje na tržištu Bosne i Hercegovine, Slovenije, Kosova, Crne Gore i Mađarske.

Od 2004. kao dio Agrokor koncerna, a od 2013. godine u stopostotnom vlasništvu Leda posluje i tvrtka Frikom doo Beograd, lider u sladoledima i smrznutoj hrani na tržištima Srbije, Makedonije i Crne Gore.

Ledo je, prema tome, u dva desetljeća izrastao u regionalnog lidera u kategorijama u kojima posluje, a vrijednost kompanije i njenih brendova iz godine u godinu bilježi visoke stope rasta.
ije pritom teško zaključiti kako je upravo inovativnost jedan od glavnih razloga tako pozitivnog poslovnog ozračja.

INVESTICIJE U INOVATIVNOST

Snažan investicijski zamah u razvoju Leda posebno je naglašen od ulaska Agrokora u vlasničku strukturu tvrtke. U godinama koje su uslijedile provedeno je opremanje najmodernijim strojevima i tehnologijom za proizvodnju korneta, štapića i sladoleda zahtjevnijih oblika i s velikim izborom aroma.

Opremljena su i suvremena skladišta sirovina i smrznute robe, nabavljeni strojevi za pakiranje te nova energetska i informatička oprema. Sve to omogućuje Ledu da pravovremeno reagira na potrebe tržišta i svake godine svoj portfelj redovito nadopunjuje novim proizvodima.

“Od samih početaka Ledo se pozicionirao kao inovativna kompanija. S vremenom se sve veća pažnja poklanjala segmentu istraživanja i razvoja koji su djelovali kao dio proizvodnje, a službeni razvojni odjel u Ledu je formiran 1985. godine preseljenjem u sadašnju tvornicu. Odjel su organizacijski činile dvije tehnologije, jedna za razvoj sladoleda a druga za razvoj tijesta. Tijekom 1995. godine odjel razvoja je proširen pa su u njemu radila četiri tehnologa”, naglašava Dario Vrabec, direktor marketinga i razvoja u Ledu.

Danas razvoj djeluje u okviru sektora marketinga i razvoja pri čemu u samom razvoju radi 10 djelatnika, uglavnom prehrambenih tehnologa, dok cijeli tim nadopunjuje još 20 marketinških stručnjaka.

“Ledo je marketinški orijentirana kompanija koja je specifična i po tome što većina ideja za nove proizvode dolazi upravo iz odjela marketinga”, kaže Vrabec.

Marketing i razvoj u okviru jedinstvenog odjela pokazuju odlične rezultate s obzirom na sinergijske efekte koji se tim putem ostvaruju. Svakodnevni doticaj s tržištem od strane stručnjaka koji se u ovoj tvrtki bave marketinškom komunikacijom donosi adekvatan i pravovremen “feedback” odjelu razvoja te se kroz zajedničku suradnju formiraju novi proizvodi za koje postoji interes na tržištu.

U svom inovativnom pristupu razvoju proizvoda u Ledu ne zanemaruju niti tržišnu komunikaciju pa se i njihove kampanje mogu nazvati inovativnima, pri čemu je ponajbolji primjer interaktivni natječaj Ledonardo koji u osmišljavanje i predstavljanje novih proizvoda uključuje i same potrošače te ih na taj način iz objekta komunikacije pretvara u subjekte razvoja.

U tvrtki istodobno ne zanemaruju ni druge oblike marketinške komunikacije, što je prepoznala i struka dodijelivši Ledu početkom ove godine Effie nagradu za najučinkovitijeg hrvatskog oglašivača, dok je najučinkovitijim brendom proglašen Ledonardo.

Zapaženost i uspješnost Leda izvrsna je i na europskom nivou, gdje je u kategoriji hrane Ledonardo zauzeo visoko 6. mjesto te se našao uz bok brendovima kao što su McDonald’s, Chumak, Domino’s, Lay’s, Inox i Carambar. Sve to ukazuje na zaokružen proces koji se u ovoj tvrtki konstantno unapređuje.

To podrazumijeva da se niti jedan aspekt razvoja proizvoda, od ideje do ulaska u škrinju, ne zanemaruje. Tako zaokružen proces ima vrlo pozitivne efekte i na ukupno poslovanje pa je Ledo već desetljećima primjer uspjeha ne samo u svom segmentu nego u cijeloj prehrambenoj industriji, kako u našoj zemlji, tako i na regionalnom nivou.

O inovativnosti ove hrvatske tvrtke svjedoče i nagrade na internacionalnoj razini. Međunarodno udruženje proizvođača sladoleda (IICC) u više je navrata Ledo sladolede ocijenilo najinovativnijima u svijetu. Prvo takvo priznanje dobio je sladoled Jaffa Ice 2006. godine, potom Torta od čokolade 2011. te sladoled Vruća ljubav 2012. godine.

Uz to, Ledo je od ovog svjetskog udruženja primio i nagrade za najbolji sladoled na svijetu.

Tako je sladoled King Truffles najboljim ocijenjen u 2011. godini, a torta od borovnice na štapiću to je laskavo priznanje osvojila u 2013., dok je kampanja Ledonardo u toj godini ocijenjena najboljim komercijalnim rješenjem na svijetu.

Hrvatskog proizvođača priznanja nisu zaobišla niti lani kada je Ledo dobio dvije nagrade – onu za najinovativniji sladoled na svijetu (Ice snack) te za najbolje tehničko rješenje (King Prestige).

Ovako značajne nagrade potvrđuju visoku kvalitetu Ledovih proizvoda, što svakako pomaže i u njihovom izvoznom plasmanu pa su tako premium proizvodi Leda našli svoje mjesto i kod potrošača na vrlo zahtjevnim tržištima kao što su ona Norveške, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Sjedinjenih Američkih Država, Slovačke, Mađarske, Njemačke, Francuske, Izraela i drugih zemalja.

POGLED U BUDUĆNOST

O velikom trudu koji se u ovoj kompaniji ulaže u razvoj novih proizvoda dosta govore i same brojke. Ledo je tako tijekom 2014. godine tržištu predstavio 130 novih proizvoda, od čega je 40 različitih sladoleda, dok je ostatak noviteta došao iz segmenta tijesta, ribe, povrća, mesa i gotovih jela.

“Kako bismo ostvarili ambiciozne ciljeve kompanije, moramo biti iznimno brzi i provesti razvojni put od inicijalne ideje do izlaska proizvoda na tržište u svega dva do tri mjeseca. Pritom se trudimo ponuditi proizvode koji su prilagođeni različitim zahtjevima potrošača”, pojašnjava Vrabec te dodaje kako ove godine imaju u planu lansirati stotinjak novih proizvoda.

Uoči početka sladoledne sezone u sklopu Ledo Retro natječaja čak 80 posto od 70.000 posjetitelja odlučilo je da se na tržište vrati nekada vrlo popularni Ledo Silk Milk sladoled koji se proizvodio od početka 90-ih pa sve do 2006. godine.

Ujedno, ove godine brend KING slavi 20. obljetnicu pa su se u Ledu odlučili obilježiti taj jubilej s posebnim izdanjem KING Obsession od kojeg očekuju da će biti hit sezone.

“Za velike vrućine bit ćemo spremni s novim Jamnica Sensation sladoledom i inovativnim voćnim sladoledom Roller, dok ćemo ljubitelje sladolednih deserata iznenaditi s novom tortom i s novim konceptom sladoleda u čašici Kremšnita. Djeca zasigurno neće biti razočarana jer za djevojčice pripremamo novi sladoled Funny Bubble koji u sebi ima privjeske i narukvice, a za dječake jedno veliko iznenađenje s obzirom da smo ostvarili suradnju s jednim od najboljih nogometnih klubova na svijetu”, najavljuje Vrabec.

Noviteti nisu zaobišli niti ostale segmente portfelja. Tako su u prva dva mjeseca ove godine i u smrznutom programu predstavljeni Ledo sataraš, Rizi bizi, savijača s kokosom, krafne i novi okusi croissanta te cijela nova linija gotovih jela s nekoliko novih proizvoda kao što su, primjerice, pileći paprikaš s njokima, fusili sa svinjetinom i piletina s povrćem.

Ledo je u svim kategorijama smrznutih proizvoda na hrvatskom tržištu vodeći brend, dok je u sladoledu neosporni vladar tržišta. Međutim, u tvrtki ne spavaju na lovorikama, nego vide realni potencijal napretka.

“Konzumacija sladoleda ima veliku mogućnost rasta u Hrvatskoj. U Europi se godišnje prosječno konzumira 5,6 litara sladoleda po stanovniku. Međutim, dok je taj prosjek u zapadnoj Europi 7,1 l, u istočnoj je on dvostruko niži, tek 3,5 litara. Neke će možda iznenaditi da su najveći potrošači sladoleda stanovnici nordijskih zemalja: Finci s 11,5 te Norvežani i Šveđani s devet litara po stanovniku, dok smo mi Hrvati negdje u zlatnoj sredini, tik iznad europskog prosjeka s godišnjom potrošnjom od 5,7 l po stanovniku”, ističe Vrabec dodajući kako u Ledu posebno veliku priliku za rast vide u desertnim sladolednim proizvodima.

Visok izvozni potencijal vide i u segmentu tijesta i to pogotovo s karakterističnim hrvatskim delicijama poput savijača ili štrukla koje su zbog svoje originalnosti vrlo atraktivne i tražene na stranim tržištima. Inače, u segmentu smrznutog tijesta Ledo ima tri linije na kojima radi 85 proizvoda vlastite proizvodnje.

Vrabec navodi kako u proizvodnji tijesta i smrznutom programu koriste sve raspoložive hrvatske sirovine, dok se u sladolednom segmentu fokusiraju na one najkvalitetnije pa tako čokoladu dobavljaju iz Belgije, dok najkvalitetnija vanilija dolazi s Madagaskara.

Značajan rast očekuje se i od smrznutog voća i povrća pri čemu u Ledu osobito važnim smatraju edukaciju potrošača da je smrznuto – zdravo. Naime, voće ili povrće bere se u trenutku zrelosti te se onda vrlo brzo zamrzava na određenu temperaturu (–18°C ili nižu) kako bi zadržalo što više važnih nutritivnih sastojaka.

Nerijetko se može čuti kako je smrznuta hrana zbog navedenog postupka zamrzavanja ponekad i bolje kvalitete od one koju možemo naći na tržnicama jer je kod hrane na tržnici često predugo vremena prošlo od trenutka kad je namirnica ubrana do trenutka kad je došla na naš stol čime su izgubljeni vrijedni nutritivni sastojci.

Upravo zbog toga u Ledu, komunicirajući novi slogan “Svježe smrznuto”, smatraju osobito važnim informirati potrošače kako su smrznuti proizvodi nutritivno vrijedno rješenje koje je dostupno tijekom cijele godine.

Podvučemo li crtu, vidimo kako nas u svim kategorijama proizvoda Ledo ni ove godine neće iznevjeriti pa potrošači mogu mirno spavati. I ove sezone slijede brojna nova i inovativna rješenja koja će nas dočekati u Ledo škrinjama. Provjerite!

Ledo.hr